Pàgines

dijous, 8 de gener del 2015

Museu de la festa. Algemesí. La Ribera Alta

Museu de la festa. Algemesí. La Ribera Alta.
Muixeranga

 Els nervis i l'emoció em van omplir de dalt a baix aquell 20-12-14 quan la gent de l'Alcúdia, Isra d'Alzira i jo entràvem a Algemesí fent el Camí per la Ribera, vàrem anar cap al museu de la festa, l'antic convent de Sant Vicent, allí ens esperaven per ensenyar-nos el museu.
Dintre del museu vàrem trobar de tot. Vam arribar a una nova exposició de rellortges molt interessant. Després l'emoció inicial  per l'esperada muixeranga es va desunflar com un globus en passar per la part del museu dedicada a la tauromàquia, que a mi no em fa ni miqueta de gràcia i més quan s'ajunten la sang i l'estanquera,
Sala del museu amb vestits de pel·licules 20-12-14
les dues coses juntes em fan una mica d'agonia.

Vaig intentar dissimular la  meua cara de fàstic, i vàrem seguir el recorregut pel museu.
 En una habitació hi havia un munt de vestits que segons ens explicava Pedro pertenyien a diferents pel·licules, i estaven en porcés de restauració.
 Finalment vàrem arribar al que ens interessava, la muixeranga i tot el que envoltava les danses de la processó de la mare de Déu de la Salut.
 Cortina amb la muixeranga.
Ens van passar un video explicatori sobre les danses la muixeranga i en general  tot allò relacionat amb les activitats del 7 i 8 de setembre a Algemesi.
  Per equivocació van posar el video en castellà i això li treia una mica de màgia i emoció, tot i així  a
mi em van saltar les llagrimes, sentir el so de la dolçaina amb la melodia de la muixeranga mentre s'enfilaven les torres humanes, les llàgrimes als ulls, la veu trencada i la pell de gallina. He de vindre algun any  a veure-ho per festes.
Els tornejants,integrants de les danses
M'ha deixat sense paraules.Per la gent com jo que ens estimen profundament aquesta terra i  des de menuts la muixeranga l'hem considerat el nostre himne, l'hem sentida, l'hem tocada i l'hem estimada, s'ajunten moltes coses per contindre l'emoció quan arribes al museu de la festa i la muixeranga ho embolta tot. Les altres danses es sumen a  aquesta riquesa cultural,  els bastonets, la carxofa, els arquets, les pastoretes, les llauradores, els tornejants i els volants.
 Vaig intentar fotografiar algunes imatges dels video però no ixen bé.
La dansa de les llauradores.
Pel que fa a l'edifici també és molt bonic, impressionant el claustre del convent, amb arcs de mig punt que en planta baixa i alta donen llum a les dependències del convent de Sant Vicent. Els frares dominicans  el bastiren cap al  1590, data en que va estar fundat.
 La dansa dels arquets
Claustre del convent de Sant Vicent.
Imatge de la muixeranga
Indumentària de la muixeranga.
 Explicacions al museu de la festa
Muixeranga al museu de la festa
Placa de l'entrada de la nova Muixeranga.

 Caminats a l'eixida del museu. 20-12-14


 Panell il·lustratiu de la muixeranga.
 Taulellet de la muixeranga

Claustre del convent de Sant Vicent.

1 comentari:

  1. Hola Joan Ramon,
    gràcies al comentari que has deixat a "Petit món" he descobert els teus blogs. Els tres em semblen interessants i sobre tot amb "Els colors de la terra" he tingut la oportunitat de descobrir peculiaritats d'una terra veïna, m'agrada força conèixer aspectes festius, patrimonials, etc d'altres pobles i ciutats.
    Aprofito per agrair el teu comentari a "PROJECTE ELS DINOSAURES" i dir-te que és una immensa satisfacció que el projecte us agradi i a més us fagi gaudir de bones estones.
    Una abraçada

    ResponElimina